17. tammi, 2019

Miksi kukaan ei osaa enää perustaitoja?

 

Kansa tuntuu olevan kovin huolestunut oppimistulosten laskusta. On jopa tullut mielikuva, että nykynuoriso ei osaa mitään, ei edes perustaitoja.

No, aloittaessani uraani 80-luvulla opetin 100 % työajastani. Työtäni ei häirinnyt kuin  tunnin keskeyttävä kuulutus: Jani Virtanen rehtorin kansliaan.

Viime vuodet opetin työajastani n. 30 %. Onko siis ihme, jos oppimista ei tapahdu? Päiväni kuluivat kiva koulu- selvityksissä, vertaismentoroinnin organisoinnissa, yrityskylässä, tulevaisuuskasvatustuokioissa, SPR:n hengenpelastustunnilla, lähihoitajien 10 h terveystietoprojektissa, venäläisen kansantanssiryhmän vierailussa, kiusaamiskyselyssä, gradukyselyissä, globaalikasvatustunnilla jne. Kaikki erittäin tärkeitä mutta joka ikinen niistä vie matikan tunnin, äikän tunnin, enkun tunnin.

Eilen olin tilaisuudessa, missä näytettiin taulukko asioista, minkä opettamisessa koulu ei ollut onnistunut:

oma-aloitteisuus, mukautumiskyky, epävarmuuden sietäminen ja riskinottokyky.

Jos nämä ja käytöstavat ja kohta myös taloustaidot ja nettikäyttäytyminen kuuluvat koululle, ehdotankin, että koti instituutiona lakkautetaan sille sopivien tehtävien puuttuessa.

Minulla on ehdotus: jos mitataan perustaitoja, antakaa opettajien opettaa niitä.

Jos sallitaan koulun muutos tuomalla sinne uusia asioita, älkää mitatko perustaitoja, vaan niitä taitoja, mitä siellä opetetaan.

Ja missään nimessä tämä ei ole nuorten vika.