Ovi sulkeutuu

 

 

Ovi sulkeutuu

 

Huomenna on jännittävä päivä: Aleksanteri tuodaan tunniksi luokkaan. 12-vuotias oppilaani on maannut kohta viisi kuukautta sairaalassa aivoverenvuodon takia. Olemme käyneet häntä katsomassa joka toinen torstai aina kolme oppilasta kerrallaan. Luokkakaverit ovat saaneet tehtäväksi kirjoittaa jotakin, mikä voisi kiinnostaa Aleksanteria. Hän kuulee ja ymmärtänee mutta kommunikointi tuottaa vielä ongelmia.

Nämä sairaalakäynnit ovat liikuttavimpia hetkiä urallani. Oppilaat vakavoituvat ja aikuistuvat astuessaan sairaalahuoneeseen. Ei ole helppoa kohdata monen kuukauden jälkeen sairaalasängyssä makaavaa kaveriaan. Jokainen liikuttuu lukiessaan terveisiään. Oppilaat soittavat kännyköistään Aleksanterin lempimusiikkia, kertovat maailman jalkapallouutisia ja asettavat desinfioidun jalkapallon hänen kämmeniensä alle. Huomenna hänet tuodaan luokkaan pyörätuolilla aistimaan luokan ääniä ja tunnelmaa, koska kaikki ärsyke on nyt tervetullutta saadaksemme pojan takaisin joukkoomme.

Olen päästänyt Teidät kurkistamaan vuoden ajan luokkaani ja yrittänyt näyttää, millaista koulunkäynti tänä päivänä on. Toivottavasti olen saanut viestitettyä, että maailman nopea muutos vaatisi myös koulua muuttumaan, mutta koulu on jäänyt pyörimään aallokossa ilman selkeää suuntaa. Jotta koulu vastaisi nyky-yhteiskuntaa, pitäisi muuttaa opetussisällöt, opettamisen tavat, ottaa selville erilaisten oppijoiden tavat oppia, kannustaa jokaista oppilasta löytämään omat intohimonsa ja lahjakkuutensa . Opettajan pitäisi olla mentori, personal traineri, valmentaja, joka kannustaa jokaista oikeaan suuntaan.

Koulutilojen tulisi olla viihtyisiä ja terveitä. Pulpetissa istuminen kuusi tuntia päivässä ei ole enää järkevää. Lasten pitää saada liikkua, osallistua opetukseen toiminnan kautta. Luokassa voi olla myös sohvia, keinutuoleja, pyöriviä toimistotuoleja. Väreja ja kauneutta.

Numerojen antamista pitää uudelleen miettiä. Mitä lapsi tekee tiedolla, että vuoden opiskelun ja 150 matikan tunnin jälkeen hän saa todistukseen 7 ? Ainakin sen, ettei oppinut kaikkea ja miten voi jatkaa seuraavana vuonna vaikeampiin asioihin, jos vanhojakaan ei osaa? Valitettavasti koulu ei huomaa kaikkien lahjakkuutta. Me haluamme toistaiseksi arvioida vain akateemisia taitoja. Jos lapsella on muita kuin akateemisia kykyjä, tulee hänen jotenkin yrittää kestää ne pakolliset yhdeksän vuotta ja sitten ehkä päästä oppimaan jotakin itselleen sopivaa.

Kiva Koulu yrittää opettaa kiusaajille, ettei saa kiusata mutta jos koti ei sitä opeta, miten ihmeessä koulu siihen pystyisi ? Tarvittaisiin ennemminkin Kiva Koti-ohjelma. Kiva Kotia tarvitaan myös siihen, ettei kukaan tule kouluun takkutukkana ja vailla huolenpitoa ja rakkautta. Opettajan työ on mahdotonta, jos luokassa on tunne-elämältään rikkinäisiä lapsia, jopa psykiatriselle osastolle jonottavia. Motivaationi opettaa häviää, kun huomaan yhdenkin pahoinvoivan, huomiota ja rakkautta vaille jääneen lapsen. Tekisi mieli mennä sinne kotiin karjumaan, että pitäkää nyt hyvät ihmiset huolta näistä lapsista. Nouskaa aamulla ylös laittamaan se aamupala, toivottakaa hyvää koulupäivää, kysykää, miten koulussa meni ja kehukaa ja kannustakaa aina. Millään muulla ei ole väliä kuin hyvällä itsetunnolla.

Kohdelkaa jokaista kohtaamaanne lasta, omaanne tai toisen, kunnioituksella ja nöyryydellä. Olette uuden ihmisen alun edessä ja jokainen sananne, katseenne ja tekonne vaikuttaa siihen, millainen hänestä tulee.

Luokkani ovi sulkeutuu. Näkemiin ja kiitos.

 

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.

Katja | Vastaa 21.09.2014 11.14

Kiitos rohkeudesta ja välittämisestä! Annat äänen monille hiljaisille ja ajattelemisen aihetta itse kullekin. Toivon, että sinunlaisiasi löytyisi paljon enemmän

maarit 22.09.2014 16.38

Kiitos. Tuo äänen antaminen hiljaisille kuulostaa hienolta.
Maarit

Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

25.04 | 18:50

Hei! Riippuu hirveästi alueesta, missä teet töitä. Jollain alueella saa olla ihan rauhassa ja jossain muualla ei. Laita mulle e-mail, niin vastaan paremmin.

...
25.04 | 18:32

Koulu ei tajua, mutta ei tajua ihan aina vanhemmatkaan. Olisiko vinkkejä (vaikka kirjan verran ;) ) vanhempien kanssa jaksamiseen. Kokemus kovettaa?

...
02.02 | 13:12

Teet kuitenkin uraa uurtavaa työtä - kiitos. Kokemusta varhaiskasv., jossa oallisuuden lisäämisen myötä lapset huomioidaan nyt aivan eritavalla kuin aikaisemmin

...
02.02 | 09:15

Hauska kuulla!

...
Tykkäät tästä sivusta