Perussivu

 

 

Ei o intoo

 

Älykäs, lahjakas, miellyttävä 6-luokkalainen oli jättänyt liian usein läksynsä tekemättä ja pyysin häntä jäämään välitunniksi kanssani keskustelemaan.

-Miks ihmeessä sä et tee näitä läksyjä? Ensinnäkin mä annan niitä aika vähän ja sun älykkyydelläs niihin menis 10 minuuttia, tivasin.-

Em mä tiä, vastasi tyttö ja kohautti olkapäitään.

-Ei o intoo, hän jatkoi.

-Ei o intoo, toistin vakuuttaakseni itseni, että olin kuullut oikein. Taivas varjelkoon, miten inhoan tuollaista vastausta. Eniten minua ottaa päähän sellaiset alisuoriutujat, joilla olisi potentiaalia mutta jotka eivät käytä sitä.

-Luuletko sä, että sun luokkakavereilla on sitten intoa?

-Ei kai, ja sama olan kohautus.

-Eiköhän ne kaikki ajattele kotona, että voi itku näitä läksyjä mutta ne tekee ne, koska ne kuuluu tehdä. Eiköhän tässä päivässä ole 30 prosenttia intoa ja loput 70 prosenttia tehdään muuten vaan, kuulen itseni sanovan ja ihmettelen vielä seuraavana päivänä, että mistä sellainen lause päähäni tuli.

-Voi olla.

Keskustelu jatkui sen kymmenisen minuuttia, mitä lääkärillä käyntikin. Resepti kouraan ja toipumaan.

Intoa ei ollut tuona perjantaina myöskään kollegoilla. Koulua oli käyty vasta pari kuukautta mutta kaikki näyttivät väsyneiltä, joku puhui sairaslomalle jäämisestä, joku oli niin kulahtaneen näköinen, että siitä heitettiin jo herjaa opettajanhuoneessa. Yksi opettajista tuli opettajanhuoneeseen ja heti kynnyksen yli astuttuaan huusi vähän aikaa suoraa huutoa. Mitä sitten oli tehty viime aikoina? Oli juostu karanneiden oppilaiden perässä, oli pidelty kiinni raivoavia oppilaita, oli tehty lastensuojeluilmoituksia väkivaltaisista oppilaista, väkivaltaisista vanhemmista. Oli täytetty lomakkeita oppilaista, joilla on oppimisvaikeuksia. Ehdoton takaraja lomakkeille olisi syysloma ja jokainen lomake vaati oppilaan vanhemman tuloa koululle pohdiskelemaan opiskeluun liittyviä asioita ja allekirjoittamaan tuo paperi. Minulle niitä sattui vain pari ja ne pystyi tekemään työpäivän aikana mutta eräällä kollegalla niitä oli 11. Puolet luokasta siis tarvitsi oppimissuunnitelman syystä tai toisesta. Kerran vuodessa tuli kirjata, mistä on kyse ja mitä aiotaan tehdä. Sitten vanhemmat paikalle jälleen kerran kertomaan oman lapsensa vahvuuksista ja siitä, miten aikovat sitoutua vuodeksi auttamaan lasta koulutyössä.

Nuo tapaamiset ja lomakkeiden täyttö tulisi tehdä ammattiliiton kehoituksesta työaikana , koska niistä ei ylimääräistä

korvausta saisi paitsi se opettaja, joka ottaa neuvojan roolin. Hän saisi kuukaudessa 15 euroa miinus verot eli 8 euroa. Montako minuuttia sillä pitäisi neuvoa?

Miten tavata 11 oppilaan vanhemmat samalla, kun oma luokka odottaa opetusta? Miksei kukaan puutu näihin asioihin? Tunnollinen opettaja hoitaa ensin opetuksen ja jää sitten koulun jälkeen omalla vapaa-ajallaan tapaamaan vanhempiaan ja täyttämään lomakkeita, joista hän itse ei tunne opetustyössään hyötyvänsä . Niiden pitäisi olla opettajan työväline mutta ne ovat tilastointilomakkeita virastokäyttöön, jos sinnekään. Kotona odottaisi omat lapset äitiä kotiin. Äiti tulee mutta on kuoleman väsynyt toisten lasten asioiden hoitamisesta niin, ettei intoa ole paljoakaan jäljellä loppupäiväksi. Toisaalta, jos kaikki hoitaisivat omat lapsensa ja kukaan ei keksisi enää lisää lomakkeita, voisi olla, että intoa olisi pidemmällekin kuin lukuvuoden alkuviikoille.

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

25.04 | 18:50

Hei! Riippuu hirveästi alueesta, missä teet töitä. Jollain alueella saa olla ihan rauhassa ja jossain muualla ei. Laita mulle e-mail, niin vastaan paremmin.

...
25.04 | 18:32

Koulu ei tajua, mutta ei tajua ihan aina vanhemmatkaan. Olisiko vinkkejä (vaikka kirjan verran ;) ) vanhempien kanssa jaksamiseen. Kokemus kovettaa?

...
02.02 | 13:12

Teet kuitenkin uraa uurtavaa työtä - kiitos. Kokemusta varhaiskasv., jossa oallisuuden lisäämisen myötä lapset huomioidaan nyt aivan eritavalla kuin aikaisemmin

...
02.02 | 09:15

Hauska kuulla!

...
Tykkäät tästä sivusta