Tässä ei ole mitään järkeä

 

Tässä ei ole mitään järkeä

 

 

Minä olen opettajista juuri se, joka arvostaa ja vaatii vanhoja arvoja: lakki pois päästä sisällä, kokeisiin on luettava, numerot ovat tärkeitä ja päivää on sanottava.

Nyt on kuitenkin käynyt niin, että jopa minä olen sitä mieltä, että tästä on tultava loppu. Tästä nykykoulusta. Tässä ei ole enää mitään järkeä. Kännykästä tiedon löytäisi nopeasti mutta me kiellämme ne ja avaamme kirjan. Me teemme lakiehdotusta, jossa vaaralliset ja häiritsevät esineet ovat pääosassa ja kauhistelemme, miten oppilaat surffaavat mieluummin facebookissa kuin kuuntelevat opetusta. Sitten ylpeänä kerrotaan kouluista, jotka keräävät aamuisin pois nämä mahdottoman häiritsevät kännykät ja ovat rakentaneet niille veikeät telineet. Jos lapsella on toisessa kädessä kännykkä ja toisessa kirja, kummasta hän hakee tiedon?

Taistelemme kynsin hampain muutosta vastaan. Eikös se mene niin, että mitä suurempi isku on tulossa, sen enemmän pitäisi antaa sen tulla ja ohjata energia muualle?

Netissä on mahtava juttu nimeltä TED.COM, missä maailman huippuluennoitsijat pitävät luentojaan ja niitä saa katsoa ilmaiseksi kotona. Aivan huikeaa. Siellä mies nimeltä Sugata Mitra kertoo, miksi koulun on muututtava. Nykykoulumuoto luotiin brittiläisen imperiumin tukemiseksi satoja vuosia sitten. Tärkeitä taitoja olivat kaunis käsiala ja päässälaskutaito. Malli levitettiin koko maailmaan ja kappas, niinhän ne pulpetit ja liitutaulut ovatkin joka ikisessä maailmankolkassa. Sugata Mitra kysyy, onko enää tarvetta kauniille käsialalle ja päässälaskutaidolle? Tarvitaanko kirjoja, kun tieto löytyy parissa minuutissa? Pitääkö kouluun ylipäätään tulla, kun koneet on kotona? Onko tietäminen vanhanaikaista? Pitääkö enää tietää mitään, kun se löytyy nopeasti muualtakin kuin omista aivoista? Mitä tulevaisuuden työpaikoissa tarvitaan? Hän itse käyttää kolmenlaista pedagogiikkaa: 1) opi itse-pedagogiikka: aikuinen esittää kysymyksen ja poistuu taka-alalle ja antaa lapsen hakea vastauksen 2) minulla ei oleaavistustakaan- pedagogia: tämän vastauksen hän antaa, kun lapsi kysyy mitä tahansa, jotta hän saisi lapsen hakemaan itse vastauksen ja 3) isoäiti-pedagogiikka: seiso lapsen selän takana tämän tehdessä töitä ja siunaile, miten eteviä lapset nykyään ovat.

Sugata Mitra väittää myös, että aivot sulkeutuvat uhan ja rangaistuksen edessä ja kehottaa koulua luopumaan kokeista ja sanktioista ja muuttamaan uhan iloksi ja rohkaisuksi. On todistettu, että kannustamalla ja kehumalla ja tekemällä asioita iloisin mielin, oppii paremmin. Hän peräänkuuluttaa oppimista asioista, joihin lapsi tuntee intohimoa ja rohkaisee aikuisia järjestämään lapsille älyllisiä seikkailuja.

Muutosta kaipaavat myös oppisisällöt vai mitä mieltä olette seuraavista: eri kirjontatekniikoihin tutustuminen, virkkuuohjeen lukeminen, välinevoimisteluun tutustuminen, polvivaaka, kyykkykäynti penkillä, urhonkaato, karjanhoitoon tutustuminen ja kristilliset nuorisolaulut?

Minäkin surffaisin mieluummin facebookissa ja häiriköisin kuin opettelisin noita.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

01.09 | 06:14

Mulla loppui merkit... Laita mulle sähköpostiosoitteesi, niin voin vastata paremmin. Maarit.korhonen@saunalahti.fi

...
31.08 | 22:03

Olen luokanopettajaopiskelija ja kandin teko lähestyy. Liian moni asia kiinnostaa. Mistä sinä tekisit kandin/gradun tänä päivänä?

...
25.04 | 18:50

Hei! Riippuu hirveästi alueesta, missä teet töitä. Jollain alueella saa olla ihan rauhassa ja jossain muualla ei. Laita mulle e-mail, niin vastaan paremmin.

...
25.04 | 18:32

Koulu ei tajua, mutta ei tajua ihan aina vanhemmatkaan. Olisiko vinkkejä (vaikka kirjan verran ;) ) vanhempien kanssa jaksamiseen. Kokemus kovettaa?

...
Tykkäät tästä sivusta